vineri, 26 ianuarie 2007

Jos cacofonia !

Scriam mai devreme un text si eram luat de avant care mi se franse brusc si dintr-o data cand am scris "politica comuna". Pac m-am oprit, fiar... "cacofonie" zic, da` e constructie super uzitata si normala asa ca o las asa si trec mai departe.

Mama ce ma enerveaza fasonul asta gramatical ! Serios ! Cazul de mai sus e doar unul din momentele in care cand scri un text trebuie sa pierzi gramada de timp gasind alte combinatii de cuvinte. De, sa nu tulburam cititorul cu cacofonii. Chiar are sens ? Nu este doar un snobism obligatia de a se evita astfel de asociatii de sunete ?

Eu optez pentru comunicare cat mai libera si nu pentru faze de genu` spui ceva si ti se atrage atentia de sus "Vezi ca ai spus o cacofonie". Sau mai penibil, si am vazut de multe ori pe la TV, vorbeste unul si la un moment dat il vezi spunand "ca virgula c...." - ce a rezolvat cu asta ? Ne-a aratat ca stie despre cacofonie, insa a facut mult mai greu de urmarit ideea pe care vroia sa o exprime...

Asa ca jos cacofonia !!! Simplificati regulile gramaticale !

CACOFON'IE, cacofonii, s.f. Asociaţie neplăcută de sunete; cacofonism. ♦ (Muz.) Suprapunere de sunete discordante; lipsă de armonie. - Din fr. cacophonie.
Sursă : DEX'98 (5921) - www.vocabular.ro

8 comentarii:

Anonim spunea...

dragut! ordinea juridica comunitara...politica comerciala...CJCE considera ca Consiliul (variatie, Comisia)...chiar dragut

Dan Nita spunea...

Mai multe exemple pe comunitar decat imi venise mie azi-noapte - de ce sa incercam sa schimbam exprimarea doar pentru regula respectiva gramaticala.

Mie mi se pare ca este doar o alta variatie a "formei fara fond" prin care suntem vestiti - nu conteaza informatia corecta mai mult decat forma in care este prezentata ? Mai ales ca forma nu este gresita logic.

Anonim spunea...

The European Commission has just announced an agreement whereby English
will be the official language of the European Union rather than German,
which was the other possibility.

As part of the negotiations, the British Government conceded that
English spelling had some room for improvement and has accepted a 5-
year phase-in plan that would become known as "Euro-English".

In the first year, "s" will replace the soft "c". Sertainly, this will
make the sivil servants jump with joy.

The hard "c" will be dropped in favour of "k". This should klear up
konfusion, and keyboards kan have one less letter.

There will be growing publik enthusiasm in the sekond year when the
troublesome "ph" will be replaced with "f". This will make words like
fotograf 20% shorter.

In the 3rd year, publik akseptanse of the new spelling kan be expekted
to reach the stage where more komplikated changes are possible.

Governments will enkourage the removal of double letters which have
always ben a deterent to akurate speling.

Also, al wil agre that the horibl mes of the silent "e" in the languag
is disgrasful and it should go away.

By the 4th yer people wil be reseptiv to steps such as replasing "th" with "z" and "w" with "v".

During ze fifz yer, ze unesesary "o" kan be dropd from vords kontaining "ou" and after ziz fifz yer, ve vil hav a reil sensi bl riten styl.

Zer vil be no mor trubl or difikultis and evrivun vil find it ezi tu understand ech oza. Ze drem of a united urop vil finali kum tru.

Und efter ze fifz yer, ve vil al be speking German like zey vunted in
ze forst plas.

Olivian spunea...

uite ce parere are autorul site-ului DEXonline.ro despre cacofonii:
http://dexonline.ro/faq.php#cacofonie

cam ca tine, Dan.

Anonim spunea...

poate e si o chestiune de exercitiu... dar eu nu cred ca ar trebui sa renuntam la eleganta exprimarii doar de dragul de fi comozi sub umbrela "formei fara fond".

Anonim spunea...

Sa lasam balta
scoala ...
23 Ianuarie 2007 | de Mircea Cartarescu

Ma intrebam intr-un articol de acum cativa ani ce rost mai are sa
predai limba si literatura romana in scoli. Cum pomul se cunoaste
dupa roade, spuneam, e limpede ca toate vrajelile noastre
cu "Miorita" si Eminescu, si Sadoveanu, propozitiile subiective,
predicative sau incidentale sunt timp pierdut de pomana. Mai bine-am
lasa-o balta cu materia asta, si cu scoala in general. Mai bine s-ar
face adolescentii ucenici, ca pe vremuri, decat sa mai piarda vremea
prin scoli.

La ce-a folosit educatia natiei asteia, cand vedem ca jumatate de
milion de oameni care-au citit "Luceafarul" si, unii, chiar "Joc
secund" au putut pierde ore-n sir uitandu-se la nasterea in direct a
Monicai Columbeanu, de parca ea urma sa-l nasca pe insusi
Mantuitorul, Doamne iarta-ma, si prin asta spargand toate
recordurile de audienta? La ce foloseste audienta, daca ea se face
pe socoteala unor insi ca Becali sau ca Columbenii (cacofonia e aici
nu doar intentionata, ci de-a dreptul inevitabila)? Nu la tampirea
unui popor intreg? Nu la impunerea unor modele de oameni care ne tin
la marginea lumii civilizate?

La ce folosesc orele de limba si literatura romana cand tinerii nu
mai citesc nimic? Cand ideea de cultura, de stiinta, de arte a ajuns
marginala si demodata, cand toti stiu numele celei mai
jalnice "vedete" care-si fataie fundul la emisiunile de
divertisment, dar n-a auzit nimeni de cel mai mare matematician,
fizician, filozof sau poet roman de azi? Nu vi se pare o lume pe
dos? O inversare a tot ce invatam in scoala? O schizofrenie ce opune
educatia si realitatea? De ce mai invatam? De ce mai ducem mai
departe, ca pe o limba rituala moarta, numele lui Eminescu,
Caragiale, Creanga, Rebreanu? Ca sa ajungem sa ne uitam masiv, un
popor intreg, in fundul Monicai Columbeanu, care naste in direct?

I-am chinuit eu insumi pe elevi, timp de zece ani (ca sa nu mai
vorbesc de lucrul cu studentii, inca saptesprezece) cu pronumele
relative, cu acordurile, cu virgulele, cu regulile ortografice. Acum
ma-ntreb de ce. Lumea vorbeste tot cum a invatat ea, ala-n dala. Si
ce sa te mai miri, cand primul-ministru insusi, intr-un bilet
adresat presedintelui, ii scrie de parc-ar fi repetentul clasei,
intr-o limba romaneasca imposibila: "Daca ai ocazia sa vorbesti la
Parchet despre subiect?". Ce-nseamna fraza asta? Nimic, e un
nonsens. Nu se poate scoate nimic, nici pro-Basescu, nici pro-
Tariceanu de-aici. E doar o exprimare cu picioarele a celui care,
dincolo de pacatul ca e omul lui Patriciu pana-n varful unghiilor,
ne mai si chinuie urechile, de ani de zile, cu exprimari de
tipul: "Omul care l-am vazut"... Discursul sau din noaptea de Anul
Nou a fost o balmajeala de cuvinte fara nici un fel de continut real.
Crezusem ca Nastase e marele maestru in arta de a nu spune nimic in
cat mai multe cuvinte. Uite ca Tariceanu pare sa-l intreaca.

Veti spune: treaba unui prim-ministru nu e sa respecte ortografia,
ci sa-si vada de ministerele lui. Uite, Vanghelie, cat e el de
simplut, face treaba la primarie. Uite, cei 300 din
topul "Capitalului" nu s-au omorat nici ei cu scoala, si ce bine-au
ajuns, pe cand belferimea si doctorimea, cu toate diplomele lor, dau
din colt in colt. Eu cred insa ca un analfabet (la propriu, sau doar
politic, cultural, stiintific etc.) nu poate face nicaieri treaba.
Ca un popor de "simpluti" smecheri, care stiu sa-nvarta o suveica a
bancilor si sa cumpere echipe de fotbal, fara habar de ce-nseamna o
comunitate, binele public, valorile reale, nu face decat sa-si fure
caciula la nesfarsit.

Sa-nchidem naibii portile scolii si sa deschidem in loc scoala
smecheriei, a ticalosiei si-a tembelismului national. Ar fi mai
adecvata realitatii.

Dan Nita spunea...

Salve Olivian - am crezut ca o sa ma combati nu ca o sa-mi aduci argumente in favoarea mea :)

Ok, la articolul cu Cartarescu - cred ca de la remarca mea cu privire la cacofonie si sa se sara la inchiderea scolii e cam mult. Nu am cerut asta, desi sunt absolut dezamagit de sistemul romanesc de invatamant.

Nu cred ca toti cei bogati sau puternici sunt agramati, dupa cum nici toti asii gramaticii nu sunt oameni care si-au ratat visele.

Dar ce ma enerveaza este accentul mult mult prea mare care se pune de atatea ori pe gramatica in defavoarea ideii comunicate.

Si apropo din nou de scoala si gramatica, cam aiurea sa se perpetueze sistemul cu incercarea de a se crea prin invatamant "omul multilateral dezvoltat" - nu poate aici se gaseste o parte din esecul scolii ?

Traiasca netul ! :)

Anonim spunea...

Exista din pacate la noi in tara multe idei preconcepute as putea spune seculare. Dintre acestea si - oricine stie istorie e baiat destept, oricine face greseli de gramatica e prost. Asta e, nu ai cum sa schimbi oamenii.